Wyrównywanie szans w przedszkolu - na czym to polega?
W wielu placówkach, takich jak przedszkola niepubliczne dla dzieci ze spektrum autyzmu, wdrażane są specjalne programy z zakresu wyrównywania szans. Kierowane są do dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Mają na celu zapewnienie im wszechstronnego rozwoju, dopasowanego do ich indywidualnych potrzeb. W artykule wyjaśniamy, jakie zajęcia oferują tego typu przedszkola.
Co oferują przedszkola niepubliczne dla dzieci ze spektrum autyzmu?
Dzieci ze spektrum autyzmu często doświadczają trudności w środowisku przedszkolnym. Mogą dotyczyć one takich sfer, jak np. komunikacja i nawiązywanie relacji rówieśniczych. Przedszkola niepubliczne dla dzieci ze spektrum autyzmu zgodnie z zaleceniami orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego przygotowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Dzięki nim dzieci zyskują możliwość uczestniczenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym, który odpowiada ich kompetencjom i potrzebom.
Przeczytaj również: Jak wybrać przedszkole dla dziecka z autyzmem?
Wyrównywanie szans edukacyjnych w przedszkolu może obejmować zajęcia indywidualne i grupowe. Podczas nich wykorzystuje się właściwie dobrane pomoce dydaktyczne, stosuje różnorodne metody i plany edukacyjno-terapeutyczne uwzględniające całościowy rozwój dziecka – psychiczny, społeczny i umysłowy. Dokonywana jest systematyczna ewaluacja postępów, a w razie takiej konieczności wdraża się zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej, psychologicznej czy logopedycznej. W przedszkolach niepublicznych dla dzieci ze spektrum autyzmu pracuje wykwalifikowana kadra psychologów, logopedów oraz pedagogów specjalnych.
Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
W takich placówkach, jak przedszkole integracyjne Raz Dwa Trzy – My w Warszawie, w ramach procesu wyrównywania szans edukacyjnych prowadzone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Skierowane są m.in. do dzieci ze spektrum autyzmu, dzieci z dysleksją rozwojową, potrzebujących indywidualnego podejścia, mających trudności ze skupieniem. Do celów tych zajęć można zaliczyć niwelowanie opóźnienia rozwoju ruchowego i zaburzeń emocjonalnych, usprawnienie koordynacji wzrokowej i słuchowej i poprawę koncentracji.
W zakres zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu wchodzi profilaktyka, diagnoza i terapia. Wszelkie środki i metody pedagogiczne zawsze dopasowane są do potrzeb konkretnego dziecka.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana