Nauka przez zabawę w przedszkolu – teoria i praktyka
Dzieciństwo kojarzy się nam przede wszystkim z radością i zabawą oraz intensywnymi doznaniami związanymi z poznawaniem świata, a jego ważną częścią jest czas spędzany w przedszkolu. Udział w organizowanych zajęciach i kontakty z grupą rówieśników są ważne dla każdego dziecka, ponieważ pozwalają na rozwój we wszystkich istotnych dla jego przyszłego funkcjonowania obszarach, połączony z naturalną dla niego formą aktywności.
Dlaczego zabawa jest tak ważna?
Cechami, które najlepiej definiują zabawę, są łącząca się z nią radość, wesołość oraz poczucie przyjemności towarzyszące dowolnej formie aktywności podejmowanej przez dziecko spontanicznie, odbywającej się według ustalonych przez nie reguł. Choć oznacza ona beztroskę i różni się od innych działań dziecka tym, że nie ma zwykle wyraźnie określonego celu, a jedynie służy czerpaniu pozytywnych odczuć płynących ze stanu psychiczno-emocjonalnego, w jakim znajdują się jej uczestnicy, to jednocześnie jest jedną z najważniejszych części procesu poznawania przez dzieci otaczającej je rzeczywistości. W zabawie dzieci mogą realizować swoje pragnienia, zapoznawać się ze swoim otoczeniem, a także rozwijać swoje zdolności umysłowe, poprawiać motorykę i koordynację ruchową, zyskiwać umiejętność rozpoznawania, przeżywania oraz kontrolowania swoich emocji. Liczy się również sposobność do nabywania i rozwijania kompetencji społecznych w zakresie współpracy z innymi, przyjmowania określonych ról grupowych i brania udziału w różnych interakcjach, co będzie znacznie łatwiejsze podczas zajęć przedszkolnych, gdy w naturalny sposób dziecko spędza czas z całą grupą. Zabawa będzie dla dzieci sposobem na rozładowanie napięcia emocjonalnego, da możliwość eksperymentowania z różnymi zachowaniami oraz stworzy warunki do ćwiczenia kreatywności i otwartości.
Jak edukacja przedszkolna wykorzystuje zabawę?
Nauka przez zabawę jest w przypadku dzieci istotna, a zarazem efektywna. Kompetentni nauczyciele wychowania przedszkolnego np. osoby z grona pedagogicznego przedszkola i żłobka Elfik w Sosnowcu, nie tylko animują spontaniczne aktywności podejmowane przez dzieci, ale także są ich inicjatorami w celu uzyskania określonych efektów. Do dyspozycji mają szeroki arsenał środków – zabawy ruchowe, tematyczne, tropiące, konstrukcyjne, badawcze, dydaktyczne, teatralne, muzyczne, a każda z nich jest nakierowana na wywołanie różnych zachowań i dostarczanie dzieciom doświadczeń, które pomogą w budowaniu umiejętności od wrażliwości i empatii, przez współpracę w grupie aż po ćwiczenie pamięci czy odkrywanie znaczenia reguł społecznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana